esmaspäev, 24. veebruar 2014

Rase ja mis edasi (TÖÖ)

Ütleme nii, et kui oled esimest korda rase, siis on ikka päris tundmatu maa. Mis teha, kellele öelda, mis vaja korda ajada, haigusleht ja paljugi muud.
Ma olin teatud asjadega isegi päris täbaras olukorras, kuna ei leidnud kuskilt vastavat informatsiooni, mis mind rahuldaks. Ma oskasin kõik seadused läbi lugeda ja linke otsida, kuid siiski...

Ma käisin mingi aeg ikka tööl, kuid kui tundsin, et pikkadest tööpäevadest tekkisid alaseljavalud, mainisin ämmaemandale seda, kes kirjutas mulle kergemale tööle üleviimise lehe. See on sisuliselt haigusleht, kuid see ei vabasta tööst, tööst vabastab Sind vaid tööandja, kui tal pole vastavatele tingimustele tööd pakkuda. Tingimused kirjutab ämmaemand sellele lehele. Minul oli nt vältida sundasendit, raskuste tõstmist, temperatuuri kõikumist ja tööpäeva pikkuseks 8h.

Haigekassa hüvitab kergemale tööle üleviimisega kaasnenud palgavahe 100%-lise määraga. Haigekassa maksab kergemale tööle üleviimise korral haigushüvitist ühe kalendripäeva eest määras, mille võrra inimese palk kergemal tööl ühe kalendripäeva kohta on väiksem eelmise kalendriaasta ühe kalendripäeva isiku keskmisest tulust Maksu- ja Tolliameti andmete alusel. Kui inimene on töölt vabastatud kergema töö puudumise tõttu, maksab haigekassa inimesele haigushüvitist alates töövabastuse 2. päevast, 70% määras arvutatuna eelmise kalendriaasta ühe kalendripäeva keskmisest tulust. http://www.haigekassa.ee/kindlustatule/hyvitised/yleviimine/

Mure algaski sellest, et mina ei teadnud ja ka kaupluse juhataja ei saanud aru, et kas nende 8h päevadega peaks ka kuu normtunnid täitma või mitte. Kas ma käiksin tööl nii nagu ikka (12h), kuid päevad oleks lühendatud ja ülejäänud 4h tasuks Haigekassa. Kuna kindlus puudus, asusin asju ajama. See oli üks nädalapikkune protsess, et saada konkreetne vastus, sest põhiliselt meilitsi tehti copy pastet seadustest jms. Muidugi, ma olin ise kõiki neid asju juba tuhandeid kordi lugenud ja tahtsingi pigem selgitust, kuna ma loll ei saanud aru. :D

Lõppude lõpuks sain teada, et jah, rase ei pea rügama kuu normtunde täis. Kuidas see muidu oleks kergemale tööle üleviimine? Kuidas muidu tekiks palgavahe, mille Haigekassa hüvitab?

Ja nii ongi, et saan iga 30-ne päeva möödudes ämmaemanda visiidil haiguslehe, mille viin tööandjale ja tema kohuseks on see edastada Haigekassasse. Muidugi edastab äe ka elektroonilisel teel lehe, kuid tööandja märgib minu lehele kas ja kui palju on mulle kuu aja eest töötasu maksnud.

Esimese haiguslehe sain kätte ühel reedesel päeval ja viisin kohe tööandjale. Esmaspäeval enne lõunat vaadates oma pangakontole oli juba haigushüvitis üle. Seega suhteliselt kähku käis.

Ma sain Haigekassast tol korral sellise vastuse:

Haigekassa ei reguleeri töötaja ja tööandja omavahelisi kokkuleppeid. 

Haigekassa võtab kergemale tööle üleviimise korral hüvitamise maksmisel aluseks mitte töötatud tundide arvu, vaid töövõimetuslehel märgitud üleviimise perioodil teenitud tulu. 
Seega ei lähe arvesse Teie poolt tehtud töötunnid vaid teenitud tulu nende tundide eest. 

Töövõimetuslehe perioodi eest saadav töötasu jagatakse töövõimetuslehe päevade arvuga. Saadakse ühe kalendripäeva tulu, mida võrreldakse eelmise aasta ühe kalendripäeva tuluga. Kui tööl käidud ühe kalendripäeva tulu on väiksem, võrreldes eelmise aasta omaga, siis haigekassa maksab vahe juurde.

0 kommentaari:

 

Reach for the stars... As high you can go! Template by Ipietoon Cute Blog Design

Blogger Templates